Saturday, April 9, 2011

lapan belas

Bismillah.

Alhamdulillah, keadaan hidup seperti kebiasaannya. Kuliah - balik rumah - makan - mngulangkaji - tidur. Misr tanah bersejarah mencipta wajah baru. Sampah yang makin berkurangan, penduduk - penduduknya yang makin lembut, kegiatan - kegiatan IM semakin terbuka, dan polis yang masih lagi tidak berkuasa sampai ke detik ini. Namun, pekeliling yang dikeluarkan oleh Jabatan Tentera Mesir masih lagi dipatuhi. ' Curfew ' masih berkuatkuasa. Pasport digalakkan untuk dibawa ke mana-mana. Keluar untuk ke tempat yang jauh mesti dimaklumkan pada pegawai. Segala bagaikan mimpi. Pengalaman detik - detik revolusi masih terbayang - bayang. Angin deruan 25 Januari seolah - olah masih terulik di bumi Misr.

Semangat belajar yang mengambil masa dua minggu untuk pulih memang sesuatu yang sangat terbeban. Apa apa pun perjuangan harus diteruskan. Every week ada test. Final dijangka 29 Mei. Tiga minggu extend dari tarikh yang sepatutnya, 7 Mei. Habis exam paling cepat awal bulan Julai. Balik Malaysia dalam akhir bulan Julai insyAllah. Allah knows best. Alhamdulillah. Siapa sangka segala kejadian balik semula ke Misr ini berlaku dalam masa yang singkat dan lancar. All praises to Allah. Jadikan kami golongan yang bersyukur. Ameen.

Hana Maisarah, Cikha loves your name. Sangat sedap dan lembut. Semoga menjadi anak yang solehah ye. Tak sabar nak jumpa! I miss my handsome boys and beautiful girls. Selalu teringat kat anda - anda semua. Selalu ingat Cikha di sini ya. Hehe. ;))

Next entry, tak tahu bila pulak. Taklifan yang besar menanti kami semua. EXAM ! Tak tahu macam mana kami habiskan berpuluh - puluh buku tahun lepas untuk menghadapi final exam. But, we will do it again this year. Some kind of miracle. Hehe, tak adelah. Allah helped us. Baca sampai termuntah- muntah, hafal sampai pening, tidur kadang - kadang kat mana - mana je. Tak tidur langsung pun penah. Tapi nikmatnya habis exam dan dapat result yang baik tu, Allah je yang tahu. Namun, kita selalu lupakan Allah bila ujian yang diberiNya kita dapat hadapi dengan baik. Sebelum nak exam, bagai nak rak minta dengan Allah. Bila dah habis exam, usaha nak minta tak sama macam sebelum exam. Ampuni kami ya Allah. Semoga lepas ni, kita lebih peka dan banyak muhasabah diri. Thabatkan diri kami ya Allah.

Kawan A : Kenapa tak nak sokong orang yang beri kita duit, gaji, kerja sume? Pandai nak guna duit mereka tapi not show some appreciation langsung.
Kawan B : Abis tu kalau kita dapat ilmu dari guru non - muslim, adakah kita kena ikut sokong agama dan ajaran dia kalau nak ambil dan amalkan ilmu yang dia ajar tu, sedangkan kita tahu agama dan ajaran yang dibawa tu terang - terangan menyalahi syariat islam.
Semoga Allah berikan hidayah padamu kawan. Islam tak perlukan kita, kita yang perlukan islam! Note this! ;))

' And never give up hope of Allah's soothing Mercy : Truly no one despairs of Allah's soothing Mercy except those who have no faith. ' [ Yusuf : 87 ]

1 comment:

  1. teruskan menulis cikha yang kuat dan tabah selalu... :))
    mg kembaramu di bumi mesr itu adalah kembaramu mencari cintaNya..
    miss u always!

    ReplyDelete